miercuri, 1 iunie 2011

De la Nastratin Kogeac - la un vis curmat?

Oameni buni săriţi !

Mă cheamă Mugurel En. Cumpătaşu şi aşi vrea să vă istorisecs în acele care urmează povestea care am păţito. De mic copilaş eu mi-a plăcut teribil cărţi poliţiste, cu detectivi Şerlock Holms, Poaro şi Culumbo, de Argata Crysty, dar şi Cireşari de Ionel Acârbigeanu le citeam pe nerăsuflate, ca apa minerală Biborţenii. Da cel mai tare me-a plăcut fără de îndoială Nastratin Kogeac, când eream un mucos dădea la televizor la noi, Sirius 208 cu lănpi, cu urmărire, pistoale şi maşine americăneşti. Aşi putea spunea, aşa cum m-ea spus şi doamna bibliotecar de la noi în sat, doamna Eliodora, căci sînt un mare pasionat de mister, care îi place dilemile şi enicmele.
Cîn am făcut bine la şcuală în clasa 1-ntâi, adică am trecut clasa, tata meu ma lăudat tot satul şi ai me-i mia cunpărat o bicicletă cu roţi ajutătuare, sincer vă spun acuma că am vându-to pentru ca să îmi cunpăr lanternă chinezască şi nişte material de pînză, care ma-m dus cu dâns-ul la croitoreasă madam Bursuleac Elvira am puso de mi-a făcut un alendelon mărime mică, căci aveam numai decît 8 ani şi eram ştirb, deci nu îmi venea balonzaitere-le care era la "magazin sătesc". Cum me-a mai rămas rămăşiţe în pormonel, am cunpărat şi o serie de instrumente care săm-i ajute în munca de detectiv care voiam. Papiotă aţă, una albă să folosesc ziua în ameazamare, alta negru, să folosesc noaptea, adică ca să nu mă rătăcesc că mia mia povestit bunelul, tata său lu tata meu, despre o legendă spartacă cu Firu Adrianei, cum a fost dăşteaptă şi a descâlcit nodu grobian cu sabiea lu Daminocles. Plus cretă de făcut semne disecrete, nişte grăunţi ca în Hansen şi Grebel, precum şi carbit să năucesc nasu la câini noaptea cînd mă strecor, vasilină să ung balamăile la porţi să nu scârţâiască cînd mă strecor, apoi a m trebuit să îmi sparg în bucăţ porcu de lut puşculiţă, că nu îmii mai ajungea bani pentru o pungă de bile de rulmenţi, de la un lăcătuş mecanic la ceape - în caz că mă urmărea careva în tinp ce eream în misiune, azvârliam bile pe urmele mele şi îi rupeam gâtul cu ele când aluneca. Fără lipsă de modestie vă spun fără să mă dau mare că eforturile me-le nu a rămas necompensate, la clasa a 4-tra mi-a dat în careu pioneresc insigna "Pretenu pompierilor", deoarece nu se exista "Pretenu miliţienilor" sau baremi a pro-curorilor. Şi nu mea dat pe degeaba, din palmarezu meu dea-tuncea citez: am prins pe tov. de istorie în cabinet cu rochea în cap şi tov. de biologie o imobildiza pe masă, crecă dacă nu opservam eu o şi omora. De aseminea, am depistat şi guzgani din beci-ul şcoli, e-a găsit fimeia de servici cu craci în sus după ce am dădut cu dedeteu toată şcuala, chear dacă a intrat în spital vreo trei colegi ai mei, cică de la dedeteu, eu sînt sigur căci a făcut dizenterie de la gorgoase cu sifon.
Cea ce vroiesc ca să vă spun adică este ca să vedeţi totuşi că am avut atitudini pentru această meserie, cu toate acestia acum doua săptămîni a fost concurs la Gostat, se angaja paznic şi eu ma-m dus puşcă, crezînd că a-m săm-i văz visu cu ochi. A urmad desamăgiri-le ca mărgelile pe aţă, adică una după cealantă mai întîi că a spus din start că nu ne dă puşcă militară sau pistol Paranghelum, nici măcar Carpaţ, ci numai puşcă cu sare. După ceam îngiţit această găluşcă am intrat la concurs proba scrisă, care am făcut cred că calificativ-ul FeBe, cu toate că-ci la subectul de cultură generală nu sînt sigur. Alantăeri care am fost să văz resultatu, am aflat că scrie acoloşa "Respins", cu toate că am fost 101 la sută sigur că voi ocupa postu, find doar numai doi (2) concurenţi, eu şi cu Alecu, care nici nu mă gîndeam că o să ia, că e greu de cap şi uită toate celea de la mînă pîn la.
Şi eu care aveam planuri mari, eram pe cai mari cum ar veni, Mărgelat-ul e mic copil, vroiam să fac un sindicat a paznicilor de gostat ca să putem lua bilet în staţiune, să fac şi un club sportiv după modelul ce-ce-au sau altele, chiar şi escursii în străinătate schinb de exsperienţă în delegaţii, mai ales la suedeji care se spune multe despre ele, da ştiţi că lumea vorbeşte multe. Dar numai din cauza la şefu la gostat care crecă a făcut mânării cu tras sforile de ma tras şi p-e mine pe sfoară.

Acuma nu ştiu ce să m-ă fac, poate majutaţ-i cum va, eu unu îmi vine să nu mai suport şi ori îl sugrum de gît pe şefu la gostat ori mă arunc de pe casă. Ahoe !!!

Mugurel En. Cumpătaşu
detectiv in particular

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu